
W Polsce działa blisko 1000 producentów części motoryzacyjnych, które łącznie zatrudniają 147,4 tys. osób, co stanowi 80 proc. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym.
Dane na podstawie raportu „rEVolucja za kulisami. Jak elektromobilność zmieni rynek dostawców sektora samochodowego” przygotowanego na zlecenie Fundacji Impact, organizatora konferencji Impact Mobility Revolution 2019
Dziennik Gazeta Prawna
Polska stała się jednym z najważniejszych dostawców części motoryzacyjnych na świecie. Samochody elektryczne są jednak prostsze od swoich kuzynów o napędzie spalinowym – średnio mają o 1/3 części mniej. Jak wpłynie to na kondycję branży w Polsce?
...

Dziennik Gazeta Prawna
Części samochodowe stanowią poważną część produkcji motoryzacyjnej nad Wisłą. Ta część branży odpowiada za coraz większą część wartości sprzedanej sektora. Co równie ważne, części i akcesoria stanowią prawie połowę eksportu motoryzacyjnego w Polsce. Co więcej, wartość sprzedaży za granicę rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie. W 2016 r. osiągnęła ona wartość 44,8 mld zł – o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu Polska zajmuje 10. miejsce na świecie wśród krajów eksportujących części motoryzacyjne. Znad Wisły wysyłane do innych krajów jest 3,2 proc. globalnego eksportu w tej kategorii. /
Dziennik Gazeta Prawna

Dziennik Gazeta Prawna
Ale „elektryki” nie potrzebują aż tylu komponentów co „spaliniaki”. Samochód z napędem spalinowym składa się przeciętnie z 30 tys. części. 23 proc. z nich znajduje się w silniku. Silniki elektryczne są znacznie prostsze. Dlatego wyposażone w nie auta składają się jedynie z 18 tys. części. Zupełnie nowym elementem są za to ogniwa litowo-jonowe, czyli elektryczne odpowiedniki baków z paliwem. Popularnie zwane bateriami, mogą ważyć nawet kilkaset kilogramów. W przypadku Tesli, ogniwo o większej pojemności waży 450 kg. /
Dziennik Gazeta Prawna

Dziennik Gazeta Prawna
Branżę czekają więc spore zmiany. W Polsce działa kilka fabryk silników spalinowych. Za kilkanaście lat stracą rację bytu. Co więcej, zmienia się również sam model funkcjonowania branży motoryzacyjnej. Przede wszystkim fizyczne komponenty samochodu będą stanowiły coraz mniejszą część jego wartości, zmieni się również model biznesowy sektora. Jeśli branża w Polsce chce utrzymać (albo poprawić) swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym, musi wpisać się w te trendy. /
Dziennik Gazeta Prawna