Współczesny klient jest coraz bardziej wymagający. Ceni marki, które postrzega pozytywnie, nie tylko ze względu na ofertę czy dobrą obsługę. Wywiera nacisk na różnorodne grupy interesariuszy, np. decydentów politycznych, ale i sam głosuje swoim portfelem, intensywnie poszukując informacji o modelu biznesowym firmy oraz jej rzeczywistym oddziaływaniu na środowisko naturalne. Dlatego dziś kwestie środowiskowe i odpowiedzialność społeczna przestają być tylko elementem kreowania wizerunku, a zaczynają być podstawą myślenia o tym, jak tworzyć finansową i pozafinansową wartość. Odpowiedzialności – za pracowników, współpracowników, klientów i środowisko – wiele uwagi poświęca w swojej strategii Żabka. Chętnie angażuje się w aktywności mające na celu pomoc potrzebującym, zachęcając jednocześnie swoich klientów do włączenia się w wybrane działania. Do tej pory się na nich nie zawiodła, ufając jednocześnie że klienci są podobnego zdania.
Odpowiedzialność integralną częścią strategii
Wielu obywateli Ukrainy to pracownicy czy franczyzobiorcy Żabki, a także ich współpracownicy. Sieć, od samego początku w pełni solidaryzuje się ze społecznością ukraińską, a działania pomocowe podjęła już 12 godzin od wybuchu wojny. Zaangażowanie w działania społeczne wpisane są w Strategię Odpowiedzialności Grupy Żabka. Obecne czasy odczarowują pojęcie ESG, wskazując, że społeczna odpowiedzialność to nie chwilowa moda, a wyraz empatii, współpraca, zaangażowanie i solidarność. To nie tylko kwestia reputacyjna, ale realne działania, które mają sprawić, że świat będzie po prostu lepszy.
Pracownicy są ważni
Żabka wspiera pochodzących z Ukrainy pracowników, współpracowników oraz franczyzobiorców ponieważ odpowiedzialność za nich jest dla firmy niezmiernie ważna. Niezwłocznie po wybuchu wojny Żabka zadeklarowała szeroką pomoc i natychmiast tę pomoc wdrożyła. Polegała ona m.in. na zorganizowaniu bezpiecznego transportu do Polski rodzin pracowników, zapewnieniu im dachu nad głową, pomocy prawnej, psychologicznej i materialnej oraz wsparcia asystentek kulturowych.
Pomoc humanitarna dla Kijowa
Działania pomocowe dla Ukrainy od początku koordynuje sztab, który stara się w jak najlepszy i najszybszy możliwie sposób odpowiadać na aktualne potrzeby. Łącznie firma przekazała już ponad 505 ton żywności i artykułów higienicznych, współpracując w tym zakresie z administracją rządową, samorządami czy organizacjami pozarządowymi. W marcu, Żabka wraz ze swoimi inwestorami – CVC Capital Partners oraz Partners Group wysłała do Ukrainy specjalny pociąg towarowy z pomocą humanitarną dla ludności cywilnej. 60 ton żywności o długim terminie ważności, wody oraz niezbędnych środków higienicznych dotarło do Kijowa 13 marca.
Pracownicy, franczyzobiorcy i klienci – na medal
Żabka to także franczyzobiorcy i klienci, którzy jak zawsze – nie zawiedli w trudnych chwilach. Osoby prowadzące sklepy przy wschodniej granicy rozdają uchodźcom ciepłe napoje i przekąski, pozostali - organizują zbiórki i dostarczają je osobiście na granicę. Klienci otrzymali możliwość przekazywania datków na organizacje charytatywne wspierające uchodźców, mogą dokonywać wpłat podczas wizyty w jednym z ponad 8200 sklepów, bez konieczności dokonywania zakupów. Mogli oni także podjąć decyzję o wymianie zbieranych podczas zakupów punktów lojalnościowych – tzw. żappsów, na cegiełki charytatywne, jeśli są użytkownikami aplikacji Żappka. Uzyskanie w ten sposób środki Żabka pozwoliły na sfinansowanie kolejnego transportu z niezbędną żywnością i środkami higienicznymi dla ludności cywilnej Kijowa.
Znajdź pracę – platforma Żabki
Z myślą o uchodźcach poszukujących w Polsce pracy, Żabka stworzyła specjalną platformę z ofertami pracy zarówno w centrali, centrach dystrybucyjnych, współpracujących z siecią spółkach jak i w sklepach Żabka, na terenie całego kraju. Portal praca.zabka.pl funkcjonuje również w języku ukraińskim. Platforma cieszy się dużym zainteresowaniem. Obecnie znajduje się na niej kilkaset ofert pracy. Chętni mogą również przesłać swoje aplikacje i pracownicy call center oddzwonią, kiedy pojawi się odpowiednia dla nich oferta w preferowanej lokalizacji.
Wolontariat Żabki
W zgodzie ze Strategią Odpowiedzialności oraz odpowiadając na potrzeby i liczne apele organizacji pomocowych, Żabka zdecydowała o uruchomieniu programu wolontariatu pracowniczego. W jego ramach każdy pracownik Żabki, w czasie godzin pracy, może przeznaczyć do 8 godzin miesięcznie na wolontariat, niosąc pomoc w ośrodkach dla uchodźców, z którymi Żabka nawiązała współpracę. Pracownicy Żabki mogą działać jako wolontariusze we współpracujących z firmą fundacjach, w punkcie recepcyjnym na Międzynarodowych Targach Poznańskich, a także wspierając i koordynując zbiórki produktów przeznaczonych na pomoc humanitarną w Centrali firmy.
Żabka od lat aktywnie angażuje się w niesienie pomocy tam, gdzie zachodzi taka potrzeba. Pracownicy, franczyzobiorcy, współpracownicy i klienci Żabki jak zwykle stają na wysokości zadania, sprawdzając się w tych trudnych czasach, każdego dnia zdając egzamin z człowieczeństwa.
Więcej informacji o działaniach pomocowych Grupy Żabka: https://zabkagroup.com/pl/zabka-pomaga/