Wiceprezes Pekao: Jestem zwolennikiem połączenia sztucznej inteligencji i inteligencji ludzkiej

Filip Waluszko
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
AI, sztuczna inteligencja
ShutterStock

Sztuczna inteligencja to temat bardzo nośny. Dużo rozmawiamy o przyszłości, a już teraz te technologie są wykorzystywane w naszym banku – mówi w rozmowie z nami wiceprezes zarządu banku Pekao S.A. Błażej Szczecki. 

Więcej AI w komunikacji, mniej w zarządzaniu 

Szczecki podkreśla, że sztuczna inteligencja ma do tej pory między innymi zastosowanie w obszarze związanym z obsługą klienta banku. Ona podpowiada nam, jakie rozwiązanie powinno być klientowi zaproponowane, co jest najlepsze jako komunikat w kontekście danego klienta w danym momencie. Tak samo wykorzystujemy sztuczną inteligencję żeby analizować komentarze naszych klientów – wyjaśnia.

Pytany o ryzyka związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji w działalności banku, wskazał receptę na zmniejszenie takiego ryzyka. Osobiście jestem zwolennikiem połączenia sztucznej inteligencji i inteligencji ludzkiej, czyli taka poprawiona inteligencja. Sztuczna inteligencja daje pewne sugestie, a nasz pracownik może podjąć decyzję, co z tym zrobi, jak zakomunikuje klientowi. W ten sposób możemy ograniczyć ryzyko związane ze sztuczną inteligencją. – mówi. 

Dopytywany przez nas o obszary, w jakich bank zdecyduje się zastosować sztuczną inteligencję w przyszłości, wskazuje na komunikację i odnajdywanie wiedzy. Wymienia jednak obszar, w którym bank sztucznej inteligencji nie zastosuje. Nie będziemy wpuszczali sztucznej inteligencji w obszary decyzyjne ze względu na ryzyko i uwarunkowania zewnętrzne – deklaruje. 

AI naturalnym etapem postępu technologicznego

Wiceprezes Pekao odpowiedział nam także na pytanie dotyczące jego spojrzenia na rozwój sztucznej inteligencji. Jak mówi, postrzega on to zjawisko jako jeden z elementów trwającego od dawna postępu technologicznego, którego celem jest zwiększenie produktywności pracy. - Komputery wprowadzane w latach 50. i 60. też automatyzowały pewne czynności. Podobnie telefony automatyzują kontakt z klientem. Zmienia się model obsługi. AI będzie wchodziła coraz szerzej w obszar naszego działania –  słyszymy. 

Błażej Szczecki twierdzi, że w krótszej perspektywie nie ma zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją, natomiast w dłuższej perspektywie zaistnieje potrzeba wykreowania nowych profesji związanych z kontrolą sztucznej inteligencji czy zarządzania danymi, jakie do niej wpływają. To nasz obowiązek, żebyśmy uczyli się działania sztucznej inteligencji – podsumowuje.