Broadcasting wciąż na topie

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
telewizor
fot. materiały prasowe

Broadcasting, czyli transmisja treści audiowizualnych i sygnałów radiowych, jest wciąż jednym z kluczowych narzędzi przekazu informacji, kultury i rozrywki dla masowego odbiorcy. Dociera do ogromnej rzeszy ludzi, jest dostępna z prawie każdego miejsca, a także nie wymaga od użytkowników częstego upgrade’u technologii. To rozwiązanie zostało stworzone, by zapewnić odbiorcom najświeższe informacje, a także bezpieczeństwo. Broadcasting przeszedł długą drogę, nadawał tempo zmianom, a wraz z rozwojem technologii stał się jeszcze bardziej dostępny i wygodny w użyciu.

Streaming, który rozwija się głównie w zakresie dostarczania treści na żądanie jest dopełnieniem, ale nie ewolucją broadcastingu. Wciąż istnieje wiele argumentów, które potwierdzają, że broadcasting - w tym telewizja naziemna - jeszcze przez wiele lat nie zostanie zastąpiony przez streaming, a hybrydowe rozwiązania takie jak HbbTV tylko tę tezę potwierdzają. Albert Einstein mawiał, że „wartość produktu można ocenić po jego produkcji”, co w przypadku telewizji linearnej ma idealne odzwierciedlenie – to, jakość, stabilność, dostęp do najświeższych informacji.

Broadcasting wyróżnia też uniwersalność i zasięg – wymagania techniczne, mimo rozwoju branży RTV i coraz bardziej zaawansowanych sprzętów dostępnych na rynku, wciąż pozostają niewielkie. Statystyka wskazuje, że jesteśmy przywiązani do korzystania z tego typu urządzeń, które są źródłem dostępu do tradycyjnej telewizji, czyli odbiorników TV. Według danych z Krajowego Instytutu Mediów za 2022 rok wynika, że 94,7 proc. gospodarstw domowych posiadało odbiorniki telewizyjne, 81,2 proc. odbiorniki radiowe, a 70,1 proc. posiada sprzęt komputerowy. Także Badanie Założycielskie Krajowego Instytutu Mediów wykazało, że oglądanie telewizji zadeklarowało 90,2% badanych. W porównaniu do serwisów VOD, aby oglądać transmisje telewizyjno-radiowe nie trzeba instalować ani pobierać aplikacji na urządzenia – telewizor i odbiornik radiowy są wystarczające. 

Wspomniana wcześniej HbbTV, czyli telewizja hybrydowa, pozwala wprowadzić interaktywną aplikację do kanału telewizyjnego. Od kreatywności dostawcy zależy, co będziemy mogli zobaczyć dodatkowo – czy będą to dodatkowe materiały video, gry i quizy, powtórki oraz czy będziemy mogli rozpocząć oglądanie programu od początku, mimo że nie byliśmy w domu na czas jego startu. Przykład HbbTV można sprawdzić na MUX-8, gdzie Emitel uruchomił swój portal telewizji hybrydowej m.in z prognozą pogody, rozbudowanym przewodnikiem po programach telewizyjnych, najświeższymi informacjami, czy – w myśl zasady: co innego widzisz, co innego słyszysz – rozgłośniami radiowymi.

Nie da się przejść obojętnie obok stabilności i jakości przekazu zapewnianych przez cyfrową transmisję naziemną. Stacje radiowe i telewizyjne wykorzystują specjalistyczny sprzęt, aby dostarczać najwyższej, jakości obraz i dźwięk, co jest szczególnie istotne w przypadku wydarzeń sportowych, koncertów i innych wydarzeń transmitowanych na żywo. Przy streamingu musimy mieć świadomość, że w tym przypadku przesył danych z serwera do użytkownika trwa przez cały czas trwania emisji – jeśli nie jesteśmy w zasięgu stabilnego łącza internetowego, możemy spodziewać się przerw w transmisji czy opóźnień. To są problemy dotyczące tych, którzy posiadają dostęp do internetu, a należy mieć świadomość, że pierwotne wykluczenie cyfrowe, które rozumie się, jako niekorzystanie z internetu z różnych przyczyn - braku potrzeby, umiejętności, braku sprzętu, łącza, pieniędzy itp. - dotyczyło w 2020 r. w Polsce aż 3,8 mln osób. Niezależnie od wieku czy statusu społecznego każdy może korzystać z telewizji czy radia, które, jak wskazują wyżej wymienione badania, są dostępne w praktycznie każdym domu. Dzięki temu telewizja naziemna jest w stanie dotrzeć do osób starszych, oraz tych, którzy mieszkają w obszarach wiejskich, gdzie dostęp do szybkiego internetu jest ograniczony.

Telewizja linearna pozostanie na długo bardzo popularna i to mimo widocznego rozwoju streamingu i platform VoD. Większość krajów traktuje nadawanie naziemne, jako bardzo ważną platformę, nie tylko, jako źródło informacji, ale też bezpieczeństwa, co wciąż każdego dnia udowadnia sytuacja w Ukrainie. To właśnie broadcasting, informacje nadawane w radiu i telewizji chronią każdego dnia życie obywateli, mówiąc im, kiedy muszą się schronić przed niebezpieczeństwem.  Rządy w większości krajów, takich jak Czechy, Hiszpania, Francja, Włochy czy Polska i regulatorzy działają w interesie swoich obywateli, w tym wypadku widzów dlatego chronią pasmo przeznaczone dla telewizji naziemnej.  

____________________________________________________

Partnerem materiału jest Emitel S.A. Jest to największy operator naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej w Polsce.

Od ponad 50 lat dzięki Emitel sygnały telewizji i radia mogą być odbierane we wszystkich polskich domach. Oprócz usług dla nadawców telewizyjnych i radiowych Emitel oferuje infrastrukturę wysokościową dla operatorów telefonii komórkowej, projektuje i instaluje nowoczesne systemy łączności bezprzewodowej, w tym zaawansowane instalacje DAS, uczestniczy w budowie Inteligentnych Miast w oparciu o technologie IoT i włącza się w prace nad przygotowaniem do budowy sieci 5G w Polsce.

Broadcasting i Multimedia - Emitel