Liudmila Climoc, Orange Polska: Mamy w UE wystarczająco dużo talentów, by tworzyć innowacje służące technologicznej suwerenności Europy

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
orange polska, telekomunikacja, impact 2025
Liudmila Climoc, Orange Polska: Mamy w UE wystarczająco dużo talentów, by tworzyć innowacje służące technologicznej suwerenności Europy
fot. materiały prasowe

Na naszym kontynencie mamy branże napędzane przez innowacyjność i zaawansowane technologie. Telekomunikacja jest tego świetnym przykładem. Europa musi lepiej wykorzystywać potencjał swoich talentów i więcej inwestować w przyszłościowe technologie - powiedziała Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska, w studiu Dziennika Gazety Prawnej na IMPACT’25.

W Europie i na świecie wiele mówi się i pisze o słabnącej konkurencyjności Europy w stosunku do innych potęg gospodarczych, takich jak Chiny czy Stany Zjednoczone, a powodem ma być niska innowacyjność. Tymczasem w kilku kluczowych sektorach, jak telekomunikacja czy system finansowy, europejskie przedsiębiorstwa potrafią być bardzo kreatywne, a także bardzo konkurencyjne.

- Pomimo wielu wyzwań dotyczących utrzymania i pobudzania konkurencyjności Europy, mamy faktycznie na naszym kontynencie branże napędzane przez innowacyjność i zaawansowane technologie. Telekomunikacja jest tego świetnym przykładem, a zarazem sama napędza innowacyjność innych biznesów. Tak zresztą jako Orange postrzegamy swoją misję – podkreśliła w rozmowie ze Zbigniewem Bartusiem Liudmila Climoc.

Nowoczesna telekomunikacja sprzyja cyfryzacji i rozwojowi AI oraz cyberbezpieczeństwu

Wyjaśniła, że ogromne inwestycje w infrastrukturę – a sam Orange Polska zainwestował w ostatniej dekadzie m.in. w rozwój łączności światłowodowej i mobilnej 20 mld zł – to jedno, a tworzenie nowoczesnych, innowacyjnych narzędzi dla klientów to drugi kluczowy element tej misji. Prezeska Orange Polska zwróciła uwagę, że telekomy odgrywają wiodącą rolę w fundamentalnym dla rozwoju kraju procesie cyfrowej transformacji całej gospodarki i życia codziennego oraz wcielania w życie technologii opartych na algorytmach AI. W równie wielkim stopniu angażują się w rozwój innego superważnego obszaru, jakim jest cyberbezpieczeństwo państwa, obywateli i biznesu.

- Jest oczywiste, że tak naprawdę żadne rozwiązania AI nie będą dostępne dla ludzi na urządzeniach mobilnych, jeśli sieci nie będą ich wspierać – przypomniała Liudmila Climoc.

Wyraziła przy tym opinią, że stosunek jakości do ceny w usługach telekomunikacyjnych w Polsce jest bardzo wysoki, jeśli nie najlepszy na tle innych krajów. Polki i Polacy mogą korzystać z bardzo zaawansowanych technologii i szybkich, a przy tym niezwykle bezpiecznych sieci za bardzo rozsądne pieniądze.

- W innowacjach chodzi nie tylko o wydajność i konkurencyjność, ale także o jakość życia. Kiedy mówimy o innowacjach w Orange Polska, to rozumiemy je właśnie tak, że w centrum całej tej działalności jest człowiek – zaznaczyła szefowa Orange Polska.

Polskie talenty tworzą globalne innowacje w telekomunikacji i nie tylko

Dużą część rozmowy prezeska Orange Polska poświęciła coraz większemu wkładowi polskich pracowników Orange w globalny rozwój technologiczny. – Nasza obecność nad Wisłą to klasyczne win-win, przynosi wszystkim szereg korzyści. Z jednej strony pomagamy budować w Polsce warunki do rozwoju nowoczesnej gospodarki i komfortowego życia ludzi, a z drugiej możemy korzystać z obfitego dostępu do talentów technologicznych. Polska jest jednym z naszych centrów badawczo-rozwojowych dla Orange. Mamy 300 inżynierów pracujących nad badaniami i innowacjami dla całej Grupy Orange, w skali globalnej. W każdym telefonie, nie tylko tym działającym w naszej sieci, znajdziemy dziś rozwiązania stworzone w Grupie Orange. Z Orange pochodzą setki innowacyjnych rozwiązań, a łączna liczba patentów zarejestrowanych przez Grupę Orange przekracza 10 tysięcy – opisywała Liudmila Climoc.

Podkreśliła, że z punktu widzenia Orange bardzo ważny jest rozwój otwartego środowiska innowacji i bliskiej współpracy różnych sektorów oraz ośrodków i instytucji badań i rozwoju, od biznesu po środowisko akademickie i czołowe uniwersytety, od startupów po dojrzałe korporacje. – Taka szeroka współpraca jest bardzo twórcza i pozwala przyspieszać wprowadzanie w życie innowacji - oceniła szefowa Orange Polska. Dodała, że firma co roku nawiązuje relacje z około 500 startupami z Polski, a około 20 zaprasza do programu akceleracyjnego i wspiera w rozwoju produktów.

- Europa musi w większym zakresie umieć wykorzystać swój ogromny potencjał. Największym atutem naszego kontynentu są ludzie, mamy największy na świecie zasób świetnie wykształconych talentów. GSM i technologia mobilna zostały wynalezione w Europie i są w niej mocno zakorzenione, a my mamy naprawdę wystarczająco dużo mądrych ludzi, żeby to rozwijać tworząc kolejne innowacje. Potrzebujemy do tego inwestycji, ale potrzebujemy też przyjaznych regulacji i programów dostosowanych do obecnych potrzeb, aby inwestycjami budować i wzmacniać suwerenność Europy – podkreśliła Liudmila Climoc.

Gorąco zachęcamy do obejrzenia i wysłuchania całego wywiadu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo