
Jak w tak turbulentnym środowisku powinien zachowywać się skuteczny lider, kiedy dotychczasowe, standardowe metody zarządzania i reagowania okazują się niewystarczające? Na to kluczowe pytanie odpowiada Włodzimierz Wlaźlak, prezes zarządu Lidl Polska.
– Gdy wszystko wymyka się pewnym standardom, a tradycyjne ścieżki działania przestają być skuteczne, liderzy stają przed wyzwaniem nawigacji w warunkach głębokiej niepewności. Globalne wydarzenia, takie jak pandemia, wojna, inflacja, cła, nie są abstrakcyjnymi zjawiskami. Biznes odczuwa je w bardzo realny sposób – powiedział Włodzimierz Wlaźlak.
Prezes Lidl Polska dodał, że wpływają one na łańcuchy dostaw, zachowania konsumentów, koszty operacyjne i strategie rynkowe. W takiej sytuacji poleganie wyłącznie na hierarchii i odgórnych decyzjach może okazać się zbyt wolne lub po prostu niewłaściwe
Jaki powinien być lider
Włodzimierz Wlaźlak wskazał, że w tak dynamicznych czasach rola lidera ewoluuje, a kluczowe stają się trzy aspekty. Po pierwsze, fundamentalną cechą jest autentyczność lidera – transparentność, spójność między słowami a czynami, budowanie zaufania poprzez bycie sobą. Autentyczność pozwala na stworzenie solidnej podstawy dla zespołu w czasach chaosu. Po drugie, niezwykle ważne jest umiejętne uwolnienie energii drzemiącej w zespole. Chodzi o potencjał, zaangażowanie i kreatywność pracowników, które w trudnych chwilach mogą stanowić siłę napędową organizacji. Po trzecie, lider powinien mieć zaufanie do swoich ludzi i zdać się na zespół, szczególnie wtedy, gdy standardowe rozwiązania już nie działają.
Kluczowe znaczenie innowacyjności
Dlaczego właśnie zdanie się na zespół jest tak rewolucyjne i skuteczne w dzisiejszych czasach? Włodzimierz Wlaźlak wyjaśnia, że kiedy lider obdarza zespół zaufaniem i pozwala na swobodne wyrażanie myśli i pomysłów, uwalniając energię ludzi, pojawiają się nieprawdopodobne pomysły. Są to często rozwiązania wykraczające poza schematy, rodzące się z kolektywnej inteligencji i różnorodnych perspektyw członków zespołu.
– Właśnie te niestandardowe, kreatywne i innowacyjne propozycje umożliwiają szybkie i efektywne dostosowanie biznesu do nieustannie zmieniających się okoliczności rynkowych oraz globalnych. W dynamicznym świecie, gdzie czas reakcji jest kluczowy, zdolność zespołu do generowania innowacyjnych rozwiązań w oparciu o autonomię i zaufanie staje się decydującym atutem – dodał prezes Lidl Polska.