
W dobie globalizacji i zaciętej konkurencji na międzynarodowym rynku, promocja krajowej turystyki staje się kluczowym wyzwaniem. O tym, jak Polska radzi sobie na tym polu, w studiu DGP na Impact 2025 opowiedział Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej (POT).
Rafał Szmytke podzielił się efektami dotychczasowych działań i planami na przyszłość, przedstawiając obraz polskiej turystyki, która nie tylko odrabia straty, ale znajduje się na fali wznoszącej.
Jak powiedział prezes POT, właśnie minął rok od startu kampanii promocyjnej pod hasłem „Polska. Więcej niż myślisz". Na jej realizację przeznaczono ogromny, niespotykany od lat budżet w wysokości 55 mln zł. Kluczowym elementem był spot promocyjny, z udziałem naszych wybitnych sportowców. Promocja odbywała się również przy okazji dużych wydarzeń sportowych, wykorzystując towarzyszące im emocje jako narzędzie budowania pozytywnych skojarzeń z Polską.
Turyści przyjeżdżają do Polski
Czy tak znaczące inwestycje przełożyły się na wymierne efekty? Jak powiedział Rafał Szmytke, choć efekty kampanii narodowych nie są natychmiastowe, badania przeprowadzone po kampanii są bardzo optymistyczne.
– Na rynkach objętych promocją odnotowano wzrost zainteresowania i deklaratywną chęć przyjazdu do Polski o kilka, a nawet kilkanaście procent – podkreślił.
Zaznaczył też podczas rozmowy, że odrobiliśmy straty w turystyce związane z pandemią COVID-19 – przyjazdy z większości interesujących nas rynków przekroczyły poziom z rekordowego 2019 roku.
– Mamy swoje pięć minut na arenie międzynarodowej, a potencjał wzrostu wciąż jest duży, gdyż spełnione są kluczowe warunki. Polska dysponuje jedną z najlepszych infrastruktur drogowych, kolejowych i lotniczych w Europie i na świecie, a także wspaniałą, nowoczesną bazą hotelową. Zagraniczni goście są oczarowani tym, co zastają w Polsce, a badania pokazują, że ponad 85-87 proc. osób, które odwiedziły nasz kraj po raz pierwszy, jest bardzo pozytywnie zaskoczonych – wyjaśnił i dodał, że do atutów Polski należy również bezpieczeństwo oraz postrzeganie Polaków jako najbardziej przyjaznego narodu, co wzmocnił nasz stosunek do uchodźców z Ukrainy, budując pozytywny obraz kraju, który warto odwiedzić.
Wojna w Ukrainie niektórych wstrzymuje
Prezes POT wskazał też na bariery rozwoju turystyki. Jeśli chodzi o napływ turystów z dalekich krajów (USA, Azja), to jest nią sytuacja za naszą wschodnią granicą. Organizatorzy podróży, ponoszący odpowiedzialność za grupy, wstrzymują decyzje, choć jest to odłożony popyt, który po zakończeniu konfliktu może zaowocować znaczącym wzrostem liczby turystów.
Rafał Szmytke opowiedział też o planach POT, której aktywność nie kończy się na kampaniach wizerunkowych. Organizacja prowadzi też stałe działania poprzez sieć 15 zagranicznych przedstawicielstw, utrzymując kontakty z branżą i organizując liczne podróże studyjne dla dziennikarzy i touroperatorów (ok. 700 w zeszłym roku), z planami zwiększenia ich liczby.
PAO